Pages

Sunday, July 25, 2010

Rawatan diagnosis





Diagnosa keperawatan adalah kenyataan standard tentang kesihatan pelanggan (yang dapat berupa individu, keluarga, atau komuniti) untuk tujuan memberikan rawatan. Rawatan diagnosis yang dibangunkan berdasarkan data yang diperoleh selama penilaian menyusui.

Dewan Perawat Antarabangsa (KPI) telah menerbitkan sebuah Pengelasan Antarabangsa untuk Penjagaan Berlatih (ICNP) yang meliputi baik positif dan diagnosis keperawatan dan telah diterima oleh keluarga Pertubuhan Kesihatan Dunia klasifikasi. Menyumbang diagnostik termasuk persatuan AENTDE (Sepanyol), AFEDI (Bahasa Perancis), JSND (Jepun) dan ACENDIO (Eropah).

Organisasi utama untuk menentukan diagnosis standard di Amerika Utara Amerika Utara Penjagaan Diagnosis Association, sekarang dikenali sebagai NANDA-Antarabangsa.

diagnosis Penjagaan merupakan sebahagian dari gerakan di keperawatan untuk terlibat piawaian terminologi. Ini termasuk keterangan standard diagnosis, campur tangan dan hasil. Jururawat yang menyokong standard terminologi percaya bahawa hal itu akan membantu rawatan menjadi lebih saintifik dan berasaskan bukti. jururawat lain merasa bahawa diagnosis keperawatan adalah mentaliti menara gading dan tidak membantu dalam perancangan rawatan mahupun dalam membezakan keperawatan dari ubat.

Structure of diagnoses



Sistem Antarabangsa NANDA-diagnosis keperawatan menyediakan bagi lima kategor:

1. Aktual diagnosis - sebuah kenyataan tentang masalah kesihatan yang pelanggan memiliki dan manfaat dari rawatan. Sebuah contoh dari diagnosis keperawatan aktual adalah: airway clearance tidak berkesan berkaitan dengan tenaga menurun seperti yang dituturkan oleh auskultasi suara paru adventif.
2. Risiko diagnosis - sebuah kenyataan tentang masalah kesihatan yang pelanggan tidak memiliki, tapi berada pada lebih tinggi dari biasanya risiko pembangunan dalam waktu dekat. Contoh diagnosis risiko adalah: Risiko untuk cedera yang berkaitan dengan mobiliti diubah dan Disorientasi.
3. Kemungkinan diagnosis - sebuah kenyataan tentang masalah kesihatan yang mungkin pelanggan sekarang, tetapi jururawat belum mempunyai cukup maklumat untuk membuat diagnosis yang sebenarnya. Contoh diagnosis yang mungkin adalah: Kemungkinan defisit kelantangan cecair berkaitan dengan muntah sering selama tiga hari seperti yang dituturkan oleh denyut nadi meningkat.
4. diagnosis Sindrom - digunakan ketika sekumpulan diagnosis keperawatan kelihatan bersama-sama. Contoh diagnosis sindrom adalah: Rape-trauma sindrom yang berkaitan dengan kecemasan tentang masalah kesihatan berpotensi seperti yang dituturkan oleh kemarahan, ketidakselesaan genitourinari, dan gangguan pola tidur.
5. diagnosis Wellness - menggambarkan aspek dari pelanggan yang berada pada tahap kesihatan yang rendah. Contoh diagnosis kesihatan adalah: Kesiapan untuk meningkatkan perilaku bayi yang diadakan berkaitan dengan prematuritas seperti yang dituturkan oleh respon yang tepat terhadap rangsangan visual dan pendengaran.

No comments:

Post a Comment