Pages

Wednesday, August 4, 2010

Islam Di Pijak Dan DIhina ..



Minggu lepas Hakim Lau Bee Lan menjatuhkan hukuman kepada umat Islam di negara ini. Hukuman di mana kalimah Allah Yang Maha Esa, boleh digunapakai oleh orang Kristian di Malaysia di dalam Kitab Injil mereka.

Konsep Allah di dalam agama Islam adalah berlainan sekali dengan agama Kristian. Akan tetapi, dengan mudah sahaja Hakim Lau Bee Lan melabelkan Tuhan bagi kedua dua agama adalah sama.

Ini sama sekali tidak betul dan saya percaya ramai juga di kalangan penganut agama Kristian juga tidak bersetuju dengan keputusan hakim berkenaan.

Ada yang berkata bahawa perkataan ‘Allah’ sudah diguna pakai oleh kaum Arab sebelum kedatangan Islam lagi oleh itu, perkataan Allah adalah sama maksudnya dengan ‘Tuhan’ di dalam bahasa Arab. Jadi, perkataan ‘Allah’ bolehlah di pakai oleh orang Kristian di Sabah dan Sarawak kerana maksudnya sama dengan Tuhan.

Hello! Mereka di Sabah dan Sarawak ini berketurunan Arab kah?

Jika kamu Orang Malaysia, perkataan ‘God’ di dalam Bahasa Malaysia adalah ‘Tuhan’, bukannya Allah. Kamu ini, orang Malaysia atau orang Arab? Sejak bila kamu jadi orang Arab?

Jika sudah tahu kamu ini Orang Malaysia, maka gunalah istilah ‘Tuhan’.

The Herald cuba sedaya upaya untuk menukar isu bahasa ini sebagai masalah oppresi orang bukan Islam oleh orang Islam. Perkara yang begitu sensitif yang mampu membakar hati orang Islam yang juga majoriti di dalam negara Malaysia ini diheretnya ke mahkamah.


Mereka di Sabah dan Sarawak menggunakan perkataan ‘Allah’ bagi Tuhan mereka kerana mereka menggunakan Kitab Injil yang dicetak dan diimport dari Indonesia.

Jalan mudah senang sahaja, tukar sahaja bahasa di dalam Kitab Injil mereka dari Allah kepada Tuhan. Ini kerana Tuhan adalah perkataan di dalam Bahasa Malaysia. Bukankah begitu?

Ada juga kalangan mereka berkata bahawa orang Kristian di Indonesia juga menggunapakai perkataan ‘Allah’ bagi Tuhan mereka.

Itu, orang Indonesia punya pasal.

Apa sebab kena samakan hal-hal agama dan sensitiviti rakyat negara ini dengan negara Indonesia?

Berapa lama kamu duduk di Malaysia hingga tidak tahu langsung bahawa perkara ini adalah amat bahaya jika diteruskan?

Sensitiviti orang di sini semestinya tidak sama dengan orang di negara lain.

Ini tidak. Apabila Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengharamkan Kitab Injil bahasa Malaysia yang menggunakan nama Allah, mereka terloncat-loncat mahu membawa perkara ini ke mahkamah.

Sensitiviti umat Islam boleh masuk tong sampah.

Penyelesaian yang mudah iaitu mengunakan perkataan ‘Tuhan’ untuk mengganti perkataan ‘Allah’ telah dikusutkan dengan kedegilan mereka. Mahkamah dijadikan alasan untuk meleraikan isu keagamaan yang pada dasarnya hanyalah satu isu penggunaan bahasa.

Saya juga tidak berapa setuju dengan pendapat sesetengah orang Islam yang mengatakan tidak apa jika orang Kristian menggunakan perkataan Allah di dalam Kitab Injil mereka.

Siapa bilang boleh?

Nama Tuhan bagi orang Kristian bukannya Allah. Tuhan mereka berkonsepkan Triniti. Kita hormat pegangan agama mereka ini.

Yang penting bagi umat Islam, jika Allah berkonsepkan Triniti digunapakai oleh orang bukan Islam, adakah kesucian nama Allah akan terpelihara? Adakah Allah yang mempunyai tiga personafikasi (Bapa, Anak dan Roh Kudus) ini sama dengan Tuhan kita bagi umat Islam?

Adalah penting bagi kita untuk mengagungkan nama Tuhan – iaitu Allah -Yang Maha Esa. Bukannya Allah Yang Maha Tiga atau yang beranak pinak.

No comments:

Post a Comment