Pages

Wednesday, October 26, 2011

Gunung Roraima




Gunung Roraima (juga dikenali sebagai Tepui Roraima atau Cerro Roraima dalam bahasa Sepanyol, dan Monte Roraima dalam Bahasa Portugis) adalah yang tertinggi rantaian Pakaraima tepui dataran tinggi di Amerika Selatan, Pertama diterangkan oleh Sir Walter Raleigh explorer Inggeris pada tahun 1596, kawasan 31 sidang kemuncak km2 .. dipertahankan oleh cenuram setinggi 400 meter ke atas semua pihak. Gunung itu termasuk tiga titik sempadan Venezuela, Brazil dan Guyana.



Gunung Roraima terletak pada Perisai Guyana di sudut tenggara Venezuela 30000 km2 Canaima National Park membentuk puncak tertinggi Banjaran Highland Guyana. Gunung permukaan meja taman dianggap sebahagian daripada pembentukan geologi yang tertua di Bumi, sejak kira-kira dua bilion tahun yang lalu di Precambrian.
Titik tertinggi di Guyana dan titik tertinggi negara Brazil Roraima terletak di dataran tinggi, tetapi Venezuela dan Brazil mempunyai lebih tinggi gunung di tempat lain. Titik sempadan tiga kali ganda pada 5 ° 12'08 "N 60 ° 44'07" W, tetapi titik tertinggi gunung Rock Maverick, 2810 m, di hujung selatan dataran tinggi dan keseluruhannya di dalam Venezuela.

No comments:

Post a Comment