Pages

Saturday, July 24, 2010

Paru-paru berair ..




Paru-paru berair atau juga dikenali sebagai Pneumonia merujuk kepada semua jenis keadaan di mana air berkumpul dalam paru-paru. Ia berpunca dari pelbagai keadaan. Paru-paru berair merupakan sejenis penyakit radang raru-paru.[1] Biasanya, ia digambarkan sebagai radang parenchyma/alveolar paru-paru dan cecair memenuhi alveolar luar biasa. (alveoli merupakan sak mikroskopik dipenuhi udara dalam paru-paru yang bertanggungjawab bagi menyerap oksigen dalam atmosfera Bumi.) Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan oleh bakteria, virus, fungi, atau parasit, dan kimia atau kecederaan fizikal kepada paru-paru. Puncanya juga boleh secara tidak rasmi digambarkan sebagai idiopathic—iaitu, tidak diketahui—apabila pinca jangkitan telah disingkirkan.

Simptom biasa dikaitkan dengan paru-paru berair termasuk batuk, sakit dada, demam, dan sukar bernafas. Perkakasan diagnosis termasuk x-ray dan pemeriksaan sputum. Rawatan bergantung kepada punca paru-paru berair; Paru-paru berair bakteria dirawat dengan antibiotik.

pneumonia adalah penyakit umum yang terjadi dalam setiap kumpulan umur, dan merupakan punca utama kematian di antara orang tua dan orang-orang yang kronik dan sakit parah. Vaksin untuk mencegah beberapa jenis pneumonia sedia. Prognosis bergantung pada jenis pneumonia, rawatan yang tepat, setiap komplikasi, dan kesihatan yang mendasari seseorang.

No comments:

Post a Comment