Pages

Friday, July 23, 2010

Telefon Bimbit Menyebabkan Kanser Otak?




memang benar bahwa handphone memancarkan radiasi yg besar.
Badan FCC Amerika telah menguji tingkat radiasi yg dipancarkan beberapa handphone. Kekuatan radiasi handphone yg diterima otak atau yg dinamakan SAR (Specific Absorption Rate) diukur dalam satuan watt/kg. FCC menetapkan bahwa semua handphone yg memancarkan radiasi diatas 1.6 watt/kg dilarang utk diproduksi (dilarang masuk di amerika). Sebenarnya semua handphone yg beredar masih bisa dikategorikan "selamat" karena tingkat SAR-nya masih dibawah 1.6 watt/kg. Meskipun demikian ada beberapa org yg merasa agak pening atau telinganya panas setelah menggunakan handphone-handhone yg dikategorikan "selamat" tsb. Jadi yg betul-betul selamat (bukan sekadar selamat saja) adalah yg tingkat radiasinya dibawah 1 watt/kg. Maka dari itu utk memisahkan yg "selamat" dan yg "betul-betul selamat", dibuatlah jadual di bawah ini.

Berikut ini tabel SAR yang dikeluarkan oleh United Kingdom National Physical Laboratory dan badan FCC Amerika (Federal Communication Comission)




Bermain sms ketika memandu juga menyebabkan ramai orang yang terpaksa berbelanja lebih akibat disaman oleh polis trafik.

Handphone juga meningkatkan kes sakit otak akibat pergaduhan suami isteri apabila salah seorang pasangan terjumpa sms curang bermain kayu tiga dari pasangan satu lagi. Akibatnya si suami atau si isteri terpaksa berhati-hati di mana handphone disorokkan takut kalau-kalau pasangannya mencuri baca sms.

Handphone juga meningkatkan kes fitnah sesama manusia apabila laporan palsu bertebaran berleluasa. Banyak maklumat kenyataan palsu dari ulamak seperti Datuk Haron Din disebarkan melalui sms yang mencelarukan umat islam.

Handphone juga dapat menumbangkan kerajaan apabila maklumat politik pantas di sebarkan oleh parti lawan. Selain dari sumbangan blog, sms juga memainkan peranan yang tinggi dalam kejatuhan BN menguasai 2/3 kerusi parlimen.

Handphone juga dapat menumbangkan seorang menteri kabinet kerana rakaman aktiviti tidak bermoral di rakamkan dan sebarkan seperti kes Chua Soi Lek. Kes Elizabeth Wong juga berjaya mengkucarkacirkan kedudukannya sebagai Exco negeri.

Di Selatan Thailand, banyak nyawa melayang akibat dari letupan bom yang menggunakan handphone sebagai suis jarak jauh bahan letupan.

No comments:

Post a Comment